Van Djúpavík naar Isafjördur woensdag 29 juni 2016 - Reisverslag uit Ísafjörður, IJsland van Harry en Erica vakantie - WaarBenJij.nu Van Djúpavík naar Isafjördur woensdag 29 juni 2016 - Reisverslag uit Ísafjörður, IJsland van Harry en Erica vakantie - WaarBenJij.nu

Van Djúpavík naar Isafjördur woensdag 29 juni 2016

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry en Erica

30 Juni 2016 | IJsland, Ísafjörður

Van Djúpavík naar Isafjördur woensdag 29 juni 2016

Wel jammer dat er gisteravond geen kamer meer beschikbaar was in het enige horeca etablissement van het gehucht maar we hebben er wel een gezellige avond gehad. Terwijl wij take five speelden, een grappig kaartspel, werden we vermaakt door een groep Amerikanen met Britse of Ierse voorouders. Ze speelden verdienstelijk gitaar en zongen allerlei bekende liedjes van Simon & Garfunkel, Bob Dylan, The Mama's & the Papa's en nog veel meer van dat jaren 60 en 70 genre. Waarschijnlijk omdat zij zo'n grote groep hadden konden wij weer niet in het hotel terecht. Maar wij hebben ons Kunnecampertje dus kunnen we altijd uit de voeten. We hadden toestemming om ons rijdende huisje voor de deur te parkeren voor de nacht dus na een paar biertjes (en glaasjes thee) stapten we de deur uit en hoefden alleen ons campertje maar in te richten. Het regende nog gestaag toen we naar bed gingen maar het zou in de loop van de nacht opklaren.

Hoewel Eertje eigenlijk om drie uur al moest, wist ze de behoefte uit te stellen tot het moment dat ze zeker was dat de deur van het hotel weer open was voor de ontbijtgangers. Ontbijten deden we toch maar in ons campertje omdat we 30 euro voor een ontbijtje voor twee toch wel iets te gortig vonden. Om negen uur waren we al weer onderweg. Het duurde maar even of de zon ging schijnen en die zou de rest van de dag niet meer verdwijnen. Een prachtige dag. We rijden nagenoeg dezelfde weg terug die we gisteren heen reden. We wisten dat het doodlopend zou zijn. Nog even terug naar Holmavik om te tanken en boodschappen te doen.

Erica had in de Dominicus gelezen, dat je op een zijweggetje, de 633, langs de kant van de weg in een, door natuurlijke bron gevuld, bad kon dobberen. Omdat het een privé bad betreft, hebben we eerst de boer toestemming gevraagd. Die werd probleemloos gegeven. Het badje had ook een kleedruimte uit vervlogen tijden. Erica was de eerste die haar benen in het water stak. Ze trok ze er direct weer uit! Wat is dat heet! We hadden wel gezien dat het water behoorlijk stoomde maar je moest echt eerst flink op je kiezen bijten om de hitte te doorstaan. Als je uiteindelijk in het water zat, moest je je ook niet meer bewegen want dan sloeg de hitte meteen weer toe. Na een poosje wende de warmte op je lijf en voelde het steeds beter aan. Gisteren lagen we in het bad aan de oceaan, nu hadden we uitzicht op de fjord. Dit keer was wel het zonnetje van de partij. Na een half uurtje poedelen, gingen we weer op pad.

Op weg naar Isafjördur zagen we weer zeehonden liggen die ook genoten van het overdadige zonnetje. Omdat het weer zo goed was hebben we op een picknickplaats aan de fjord geluncht. Bakkie thee en koffie erbij gemaakt, helemaal compleet met vers brood dat we die morgen in Holmavik nog hadden gekocht. Een paar fjorden verder zagen we een waterval die er ogenschijnlijk mooi uitzag. We maakten er een wandeling naar toe en na wat klim en klauterwerk werden we beloond voor onze inspanningen. Van zeker 100 meter hoogte denderde het water in etappes naar beneden. Wederom werd duidelijk dat Erica makkelijker stijgt dan daalt. De terugweg leverde weer de nodige extra inspanningen op om overeind te blijven. Later op de middag hebben we nog een wandeling gemaakt van 2x2 kilometer naar een andere waterval die in het boekje werd aanbevolen. Niks mis mee maar net niet zo mooi als de waterval van eerder deze dag.

We naderen nu Isafjördur, onze eindbestemming van vandaag. Het is duidelijk de grootste plaats van de Westfjorden die we hebben aangedaan. Aan de overkant van het dorp ligt aan de fjord zelfs een klein vliegveld waar tweemaal per dag een vliegtuig landt en vertrekt naar Reykjavik. Wij hebben er alleen een helikopter zien landen. Er hing een gemoedelijke sfeer in het plaatsje dat 2700 inwoners telt. De oude stad is gebouwd om een vlakke zandbank en heeft nog diverse gerestaureerde pandjes uit de 19e eeuw. Verder zijn de huizen hier vaak opgetrokken uit een houten frame en voorzien van golfplaten. Het is dat ze die platen zo nu en dan nog een gezellig kleurtje geven, dan ziet het er een beetje gezelliger uit. Nog even Fanta gekocht in de supermarkt en een biertje (en thee) gedronken in de lokale bistro voordat we de camping opzochten. Het is echt een heel goed verzorgde camping en alles ziet er keurig uit. Het sanitair is om door een ringetje te halen. In ons onderkomen kook ik weer pommes tika masala en ook nu smaakte dat weer prima. Vanuit ons campertje kijken we zo uit op een mooie waterval, ja, weer een waterval. Straks nog even onder de douche, een skyre (hét IJslandse toetje, een soort kwark met vruchten) en dan waarschijnlijk vroeg naar bed. Morgen gaan we misschien wel weer een stukje varen.....

• 30 Juni 2016 - 07:13

Kirsten: