Maandag 3 juli Brunissard - Refuge de Furfande - Reisverslag uit Brunissard, Frankrijk van Harry en Erica vakantie - WaarBenJij.nu Maandag 3 juli Brunissard - Refuge de Furfande - Reisverslag uit Brunissard, Frankrijk van Harry en Erica vakantie - WaarBenJij.nu

Maandag 3 juli Brunissard - Refuge de Furfande

Door: Erica

Blijf op de hoogte en volg Harry en Erica

04 Juli 2017 | Frankrijk, Brunissard

Maandag 3 juli 2017 van Brunissard naar Furfande

We ontbijten zoals iedere morgen vroeg, 7 uur. Vannacht hadden we een 2 persoonskamer. En dat is toch wel lekker een beetje privacy na een lange dag wandelen. Vaak ga ik na het wandelen, douchen en daarna een uurtje slapen om even bij te trekken. Harry neemt dan de tijd om de ' grote' dorpen te verkennen.

Gedurende deze tocht zijn we erachter gekomen dat er een aantal (ongeschreven) regels zijn.
Ontbijt 7 uur of 7.15 uur
Wegwezen tussen 8 uur en 8.30 uur
Avondeten 19 uur of 19.30 uur
Naar je kamer 21 uur.
Dat hoeft niemand je te vertellen, het gaat waarschijnlijk al jaar en dag zo, en iedereen loopt met de stroom mee.

Vandaag zijn we rond kwart over 8 vertrokken. We hadden gisteren de bordjes voor vandaag al gevonden en lopen daarom eenvoudig de goede kant op. Net als gisteren springen de sprinkhanen voor ons uit. Nadat we in een soort van weiland terecht kwamen, moesten we toch even zoeken om op het juiste pad te komen en te blijven. Gelukkig vonden we het snel. Het pad liep langs de bergwand omhoog steeds een stukje hoger. Het was erg mooi en super goed bewandelbaar. Langzaamaan klommen we steeds verder langs de berg, op een aangename manier. We moesten vandaag zo'n 700 meter stijgen. Dat ging de goede kant op. Maar ja, jammer genoeg was er ergens water en een andere berg, dus de daling werd ingezet om het water over te steken en de volgende berg te bereiken. Dag geklommen meters, konden we weer opnieuw beginnen.

Nu liepen we zigzaggend door het bos om over de berg heen te komen, in plaats langs de berg te wandelen. Dit stuk was erg heel groen en muisstil. Zelfs onze stappen hoorde je niet meer omdat we op een tapijt van mos liepen. Het leek wel een soort van paradijs. De kans op het zien van wolven nam weer toe, maar helaas ook dit keer geen geluk. Misschien hebben ze ons wel gezien, dat zegt het verhaal dan weer niet. Ook nu gingen de geklommen meters weer naar beneden om weer een volgende berg te beklimmen.

Weer een andere omgeving dan de vorige berg, echt bijzonder. Omhoog en omhoog, en weer dalen. Maar hé, dit dalende stuk was echt niet grappig. Super steil en vol glijstenen. Operatie op de kont dalen werd in werking gesteld. Ja, voor Harry niet natuurlijk, maar ik denk dat hij iets van kauwgom onder zijn schoenen heeft waardoor uitglijden geen optie is. Na 5 zigzagpaadjes op mijn kont naar beneden te hebben volbracht konden we weer relaxed verder. Ook dat duurde niet lang. Nu kwamen we bij een stuk berg die alleen maar bestond uit bergen keien van een kilometer boven ons tot een kilometer onder ons naar het dal toe. Daar moesten we schuin lopend en ook nog een dalend overheen. Hier uitglijden was geen optie, want dan lag je zo gestenigd en wel in het dal. Actie op de kont deel 2 werd uit de kast gehaald. Har staand voorop en ik iedere keer mijn voet tegen zijn voet aan om kontje voor kontje naar de overkant van dit idiote stuk te komen. Ik heb echt doodsangsten uitgestaan op deze meters, je keek echt een kilometer de diepte in om zelf om op kontbreedte het pad te kunnen afleggen. IJsland was er niets bij. Ik had gewoon geen grip en schoof iedere keer naar beneden, richting diepte. De voet van Harry was gelukkig stabiel en hij bleef zelf heel geduldig en rustig. Hij had in de gaten dat ik redelijk in paniek was. Deze operatie duurde ongeveer een half uur voor nog geen 40 meter. Het eerste uur heb ik nog staan trillen op mijn benen. Dit is het enige stuk dat echt gevaarlijk geweest is tijdens onze tocht, althans voor mij gevaarlijk omdat ik niet zo'n goede verhouding heb met glijstenen en keienvelden.

De rest van de tocht naar boven ging allemaal weer relaxed en de uitzichten waren mooi. Warm was het wel vandaag. Net voordat we de laatste meters naar de top maakten, zagen we een roofvogel zweven in de lucht. Wat is dat toch mooi om te zien. We denken dat het een gier geweest is. Wit met bruinomrande vleugels.

De Col de Furfande tikten we aan en fluitend liepen we het laatste kwartier naar beneden naar ons logeeradres van vandaag, Refuge de Furfande. Deze refuge lag op de rand van de berg, in de middle of nowhere en met geen auto te bereiken. Wat een fantastische plek. Ook hier hadden we een 2 persoonskamer. Eerst buiten (laat) geluncht met uitzicht op de bergen. Tartiflette, lekkerrrrrrrrr!!!! Daarna gedoucht en even geslapen. ' s avonds gegeten tezamen met een hele klas Franse kinderen die daar ook bleven overnachten. En ook hier weer, om 21.00 uur had iedereen zich teruggetrokken op de eigen kamer.

  • 04 Juli 2017 - 21:57

    Leonie:

    Erica ik vind het knap van je ik had gehuild geschreeuw en gescholden
    Dood end om zo een hoogte af te moeten heb ik een keer gedaan en gezworen dat ik nooit meer iets hoogs op ga en dat heb ik tot nu toe
    vol gehouden blijf wel alleen beneden wachten. Maar ja dat is een beetje
    moeilijk bij jullie ik doe het niet na in ieder geval gr.

  • 06 Juli 2017 - 17:52

    Betty:

    Wat een belevenis zeg, wel eng hoor, ik vond je wel heel stoer hoor Erica.
    Wat schrijven jullie leuk, ik zit echt te genieten. Wel voorzichtig doen hoor. Gr. Betty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harry en Erica

Verslagen van onze reizen

Actief sinds 11 Sept. 2014
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 29824

Voorgaande reizen:

17 Mei 2023 - 07 Juni 2023

Portugal en Azoren

27 Juli 2022 - 16 Augustus 2022

Noorwegen en Zweden 2022

27 September 2019 - 18 Oktober 2019

Canada

07 Februari 2018 - 07 Februari 2018

Nieuw Zeeland 2018

23 Juni 2017 - 23 Juni 2017

Queyras - GR58

14 Juni 2016 - 16 Juni 2016

IJsland 2016

09 November 2014 - 07 December 2014

Patagonie

Landen bezocht: