Twee dagen Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Harry en Erica vakantie - WaarBenJij.nu Twee dagen Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Harry en Erica vakantie - WaarBenJij.nu

Twee dagen Buenos Aires

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry en Erica

03 December 2014 | Argentinië, Buenos Aires

Vandaag hoeven we niet vroeg uit de veren. We hebben de hele dag om zelf door te brengen in Buenos Aires. Omdat het ruimschoots na middernacht was, voordat we in bed lagen, hebben we besloten om pas te gaan ontbijten om 09.30 uur. Dat was wel even lekker. Net als bij alle andere bestemmingen, had Fabian voor ons weer een flyer met alle bezienswaardigheden, plattegronden en dit keer ook een wandelroute. Deze route zou ons langs vele bezienswaardigheden leiden en een uur of vier vergen. Dat leek ons wel wat.

In het begin van de wandeling nemen we nog even te tijd om geld te wisselen op de zwarte markt. In de winkelstraten van de stad hoor je uit alle hoeken en gaten: "cambio,cambio, cambio, euro, dollar reaal, change money, cambio, cambio, cambio!!" Er gaan geen tien meter voorbij of er staat wel iemand die wat aan jouw dollars wil verdienen. Hoewel ons hier in de stad de beste wisselkoers van het land werd beloofd, kregen we toch niet meer dan 12.65 peso's voor een dollar. Wel ruimschoots meer dan de officiële wisselkoers van 8,05.

De uitgestippelde wandeling bracht ons langs heel veel winkelstraten met heel veel drukte. Als snel besloten we van de route af te wijken en ons eigen plan te volgen. We liepen langs het mooie theater Colon en langs mooie parken. Op Avenidas Santa Fe hebben we geluncht in El Ateneo, een boekwinkel die gevestigd is in een oud theater. Erg leuk. Later bezochten we de wijk Recoleta. Deze is bekend als de culturele wijk. Wat opvalt in de stad, is dat er geen vijf aaneensluitende meters stoep heel is. Overal zitten gaten, opbrekingen of andere ongemakken; je bent bijna verplicht telkens naar beneden te kijken om maar niet je benen te breken.

Na een rustmomentje in het hotel, gingen we in de avond naar Cantelmo. Dit is de wijk waar gedanst wordt op straat. alleen niet op het tijdstip dat wij er waren. De tango wordt bijna overal pas na 22.30 uur gedanst. Gezien het lugubere karakter van de wandeling er naartoe, besloten we voor die tijd weer terug te zijn in het hotel. Morgenmiddag nog maar eens proberen. We hebben wel heeel lekker gegeten op het pleintje. Het was in een gezellig tentje met knus interieur waar filmsterren uit het verleden de muren sieren.

De volgende morgen mochten we iets vroeger opstaan omdat we om 08.45 uur op pad gingen om een fietstocht door de stad te maken. Op Plaza San Martin, vernoemd naar de grote Argentijnse volksheld die Argentinië en Chile bevrijdde uit de handen van de Spanjaarden, stonden onze fietsen klaar. In ruim twee uur tijd reden we langs prachtige plekjes net buiten het centrum. De Rozentuin, de renbaan, de elitewijk en ook langs diverse beelden en monumenten. Ook hier is een monument ter nagedachtenis aan de oorlog om Islas Malvinas (Falklands) dat recht tegenover een soort mini-Big Ben is geplaatst, een cadeau dat Groot Brittannie veel eerder aan Argentinië had geschonken.

We fietsten ook naar het monument voor Evita Perron, op de plek waar ze jaren gewoond heeft en maar ook naar haar (huidige) begraafplaats. Evita stierf op 33 jarige leeftijd aan baarmoederhalskanker. Op haar verzoek werd ze (gebalsemd) begraven op een prominente plek midden in de stad, midden tussen het volk. Toen de militaire dictatuur aan de macht kwam, hebben ze haar lichaam verplaatst omdat haar roem mogelijk te groot was ten opzichte van de militaire machthebbers. Daarna is haar lichaam uit het graaf gestolen. Jarenlang is het zoek geweest. De verantwoordelijke hiervoor werd uiteindelijk zo lang gemarteld, dat hij de verblijfplaats van het lichaam van Evita prijsgaf. Het lag in Milaan! Terug in Argentinie werd het begraven op 9 meter diepte, onder een enorme metalen plaat in het familiegraf van haar ouders onder de naam Duarte. We zijn even gaan kijken op het kerkhof met de vele bovengrondse graven, tombes, kapelletjes en dergelijke.

Na de heerlijke fietstocht door Buenos Aires, soms meer een survivaltocht door het verkeer, hebben we geluncht in een authentiek Argentijns eethuisje. Voor een appel en een ei, aten we empenada's (van die dubbelgevouwen envelopjes met inhoud), een wijntje en een toetje. Later die middag zijn we teruggegaan naar het tangopleintje. Dit keer werd er wel gedanst. Erg leuk om mee te maken. We zaten aan een tafeltje, recht voor de dansvloer. In een overdekte antiek- en curiosamarkt (of eigenlijk meer rommelmarkt) heb ik de enige souvenir tot nu toe gekocht. Een Argentijnse kentekenplaat van een auto voor aan de muur aan de Marijkestraat!

Als afsluitend diner met de hele groep, gingen we gezamenlijk eten in een soort voetbalrestaurant. Alle muren en plafonds waren voorzien van allerlei voetbalshirts, clubsjaals, foto's van sterren van toen en nu. Van de wereldkampioenen uit 1978 tot Maradona en Messi. Een gesigneerde levensgrote poster van Leo Messi, siert een halve wand. Hier eet men vlees, heel veel vlees en heeeel grote hompen! Niet normaal. Ik heb me deze keer beperkt tot een stukje kip. Er wordt nog een dankwoordje uitgesproken voor de reisleider Fabian en hij krijgt namens de groep een envelop met inhoud. Daarna nemen we afscheid van de helft van de groep; de ene helft gaat naar huis en de andere helft (waaronder wij) gaat nog even door!!! Wij hebben onze trip een paar dagen verlengd om naar de watervallen van Iguazu te gaan, op de grens tussen Argentinië, Brazilië en Paraguay. De belevenissen daarover volgen weer!

Ik ben bang dat het uploaden van foto's nu even niet lukt. Wifi is dramatisch nier....(in Iguazu)

• 03 December 2014 - 18:47

An:

Geweldige ervaringen allemaal!

• 04 December 2014 - 07:52

Bert Kunne:

Hallo kinders, een prachtig verhaal en met een beetje fantasie zie je het zo voor je. We kijken uit naar zondag . Gr. Ma en Pa.

• 04 December 2014 - 12:04

Mam En Cor:

Hallo allebei! Ook weer heel wat gezien en beleefd in B.A. Harry, je loopt je carrière mis als reisverslaggever. Wat een goede verhalen. Heeeeeeel graag tot zondag!
    Groeten, mam en Cor

• 04 December 2014 - 16:22

MARIANNE:

HALLO REIS LUITJES
    JEETJE HARRY WAT KAN JIJ BOEIEND VERTELLEN
    OP PAPIER HET IS NET EEN SPANNEND BOEK.
    LEUK HOOR OP DE FIETS DOOR DE STAD
    LIJKT ONS HEEL WAT LEUKER ALS WINKELS BEKIJKEN,
    KUN JE THUIS OOK.
    GROETJES MARSJANNIE EN PIETER

• 04 December 2014 - 16:30

Annika:

Leuk om jullie zo te volgen de hele reis! Het klinkt als een supermooie reis!! En zo ziet het er op de fotos ook uit! Geniet nog van de laatste dagen in Iguazu!
    Gr Annika