Van Vik naar Höfn zondag 19 juni 2016 - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Harry en Erica vakantie - WaarBenJij.nu Van Vik naar Höfn zondag 19 juni 2016 - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Harry en Erica vakantie - WaarBenJij.nu

Van Vik naar Höfn zondag 19 juni 2016

Door: Harry

20 Juni 2016 | IJsland, Höfn

Van Vik naar Höfn zondag 19 juni 2016

Met stromende regen gingen we naar bed. Storm en regen hebben de hele nacht aangehouden. De wind gierde door het ventilatierooster. Ondanks het slechte weer hebben we beiden goed geslapen. Omdat de vooruitzichten toch al niet best waren hadden we besloten 's morgens rustig aan te doen. Het was uiteindelijk half 10 toen we naar de gezamenlijke ruimte van de camping trokken om daar te ontbijten. Het was er weer een drukte van jewelste. Iedereen had zijn kooktoestelletje weer meegenomen. Zelf hadden we eitjes gebakken op ons stabiele kookgerei. De kampeerders die nog primitiever kampeerden hebben vaak van die bommetjes met een rekje erop. Veel instabieler, meerdere gevalletjes gezien waarbij de pasta of de (half) gebakken eieren op de grond lagen.

Eer ging als eerste onder de douche. Ik dacht slim te zijn en alvast de auto even dichterbij te zetten. Dat ging wel goed maar ik was alleen vergeten dat ik de avond ervoor de campingtafel onder de auto had gelegd. Daar zit dus nu een behoorlijke vouw in. Lossen we wel weer op.

De slagregen was inmiddels gereduceerd tot een stuifregen: het waait nog als een gek en met een vette miezer blaast het regenwater overal doorheen. We stappen in de auto en rijden eerst naar het zwarte strand hier bij Vik. Het is zwart omdat het strand alleen bestaat uit fijn lavagruis. Omdat het geregend heeft blijft het ook zo lekker aan je schoenen plakken. Een paar foto's gemaakt en verder op pad. Als we Vik uitrijden duurt het nog maar een paar kilometer of de zon laat zijn eerste straaltjes zien. We hadden een wandeling gepland naar de Svartifoss en nu de zon steeds meer ging schijnen kon dat plan ook doorgaan. Het is niet te geloven maar de thermometer gaf inmiddels 20 graden aan! Het was een wandeling van twee uur waarbij we een tweetal watervallen zouden passeren. De grote waterval was op zich niet bijzonder (na al het watergeweld van gisteren) maar wat hem zo bijzonder maakte was de entourage waarin het water naar beneden kwam; de rotsen waartussen de waterval neerkwam waren in de vorm van orgelpijpen. Ik had meer de indruk dat ik in een mooi theater zat dan tussen de rotsen. Een heel bijzonder gezicht. De weg vervolgde verder naar een uitzichtpunt waarbij de gletsjer mooi te zien was. Op de weg naar beneden passeerden we een paar authentieke huisjes met lemen daken. Het zal de uitzonderlijk mooie wandelingen van de afgelopen dagen zijn geweest, dat we wat minder enthousiast waren over deze wandeling maar het watervaltheater en de oude huisjes waren weer heel bijzonder. Net als gisteren begon het net voor het einde van de wandeling weer te regenen. Het was nog flink doorstappen om niet drijfnat de auto in te stappen.

Als we de weg richting het oosten weer oppakken komen we langs Jökulsarlon, een gletsjermeer waarin enorme ijsschotsen drijven. De toeristen worden er met rondvaartboten door gevaren. Omdat het nog behoorlijk smerig weer was, hebben we hier maar vanaf gezien. Die fenomeen hebben we in Chili ook gezien bij de Perito Moreno gletsjer. Een paar foto's en gauw weer de auto in.
Een eind verderop nemen we de afslag naar een grind/keien/gaten pad om naar de
Flaajökull te gaan kijken. Een ongerepte gletsjer waar we een poosje vertoefden. Een paar druppeltjes regen in het begin maar al snel was het droog. Erica was in de veronderstelling dat nu wel snel de zon zou doorbreken en was daarom niet weg te slaan bij de gletsjer om nóg mooiere foto's te maken. Helaas liet de zon zich niet meer zien.

Het is ongeveer 20.00 uur als we de camping oprijden in Höfn, dat spreek je uit als Hub. We worden te woord gestaan door een Duitser die nu in IJsland woont en werkt. Vol trots vertelde hij dat hij in Amsterdam was geweest. Niet naar Madame Tussaud of naar het Van Gogh maar naar de Amsterdam Dungeon. Daar was hij helemaal enthousiast over. Ieder zijn smaak, zullen we maar zeggen.
Ook op deze camping weer een gezellige gezamenlijke ruimte maar deze was door het slechte weer overbevolkt, het is inmiddels weer wat gaan regenen.
We besluiten ons potje te gaan koken in ons eigen campertje. Dat was weer aardig goed gelukt. Nou, weer een zeer geslaagde dag, zeker als je bedenkt dat er alleen maar regen voorspeld was. Voor diegene die zich een beetje zorgen beginnen te maken over Eertje; vandaag geen gekke dingen gedaan (hoewel die gekke dingen ook wel meevielen hoor!) dus alles is heel gebleven. Straks gaan we het Kunne Campertje, zoals Erica die noemt, weer ombouwen voor de nacht. Dan gaan we de dag van morgen weer uitstippelen!

• 20 Juni 2016 - 07:28

Familie Schuit:

Wat een enorm leuke reis! Leuk om te lezen allemaal! Heel veel plezier en denk om de tafel❗️❗️

• 20 Juni 2016 - 16:22

Nettyvansmoorenburg@hotmail.com:

Wat een fantastische verhalen,we genieten er iedere keer weer van!
    Harry ben je wel een beetje voorzichtig met Erica

• 20 Juni 2016 - 19:53

An En Jan :

Klinkt weer geweldig en eer die regen gaat weer over