17 en 18 mei 2023 Hillegom -Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Harry en Erica vakantie - WaarBenJij.nu 17 en 18 mei 2023 Hillegom -Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Harry en Erica vakantie - WaarBenJij.nu

17 en 18 mei 2023 Hillegom -Lissabon

Door: Harry

19 Mei 2023 | Portugal, Lissabon

17 en 18 mei 2023 Hillegom - Lissabon

Om 12.30 uur haalt Annemieke Aydin ons op om ons naar Schiphol te brengen. We gaan eerst een paar dagen naar Lissabon om vervolgens door te vliegen naar de Azoren; de Portugese eilandengroep waar we lekker willen gaan wandelen.

Voordat we meerijden met Annemieke hebben we nog even de moestuin aan de Oude Beek bijgewerkt. Omdat we afgelopen weken constant bezig zijn geweest met de organisatie van de 32e Leiden Marathon, was de moestuin een beetje verwaarloosd. Na een klein uurtje wieden en planten van thuis opgewerkte plantjes is de tuin weer redelijk op orde.

Om 15.40 uur staat de easyJet vlucht voor ons gepland. We zijn zo’n tweeënhalf uur voor die tijd op Schiphol. In de meivakantie waren de rijen alweer aardig toegenomen maar wij waren gelukkig binnen no-time door alle controles heen.

We vliegen vanaf pier M. Deze wordt specifiek gebruikt voor prijsvechters zoals easyJet en Ryanair. Weinig winkels en lopend naar het vliegtuig. We vertrekken een halfuur te laat maar de vluchttijd valt erg mee, die is tweeënhalf uur. De vlucht maar ook de afhandeling in Lissabon verloopt vlotjes. De koffer van Erica kwam als tweede op de band. Met een ritje van drie kwartier met de metro komen we aan op het station Apolonia. Dan is het nog zeven minuten lopen naar de b[e-38]b waar we hebben gereserveerd. Wel even de nodige trappen de koffers à 22 kilo opsjouwen. Dat was wel heftig.

We worden vriendelijk onthaald door ons gastheer Marcos. Hij laat ons zijn huis zien en onze kamer op de tweede verdieping. Nog een keer sjouwen de trap op met die zware koffers….. De kamer is prima.

Jos en Ellie, Ellie is mijn nicht, verblijven toevallig gelijktijdig met ons in Lissabon. We zouden aanvankelijk met hen gaan dineren maar uiteindelijk hebben we afgesproken om met hen en hun vrienden Mike en Ute een fietstocht door de stad te maken. Ellie had nog een voucher uit 2020 toen hun vakantie door Corona werd geannuleerd. Morgenochtend om 10 uur hebben we afgesproken, zo’n tien minuten lopen van ons verblijf.

In de loop van de avond lopen we naar de fietsverhuur om morgen niet voor een verrassing te komen staan.Daarna gaan we eten in een restaurantje op de route. Niet slecht maar goed was het ook niet. Morgen maar zien of we iets beters kunnen vinden. Na het eten lopen we terug naar ons verblijf waar we redelijk snel onder de wol kruipen. Erica was al verkouden maar zou toch de nacht slapen als een blok.

Om negen uur schuiven we aan het ontbijt. Een uitgebreide keuze en prima koffie. We pakken de laatste spullen en wandelen dan naar de fietsverhuur Lisbon Cycle Tours. Daar staan Jos, Ellie, Mike en Ute al op ons te wachten. Ricardo de gids zal ons voorgaan in een fietstocht van zo’n 4 a 5 uur door de stad waarbij diverse keren wordt gestopt om ons tegoed te doen aan Portugese hapjes. We rijden op fantastische elektrische mountainbikes dwars door de stad waarbij geen steile beklimming te gek is omdat deze oersterke fietsen ons probleemloos omhoog helpen. Erica was wel even blij met de goede adviezen van doorgewinterde fietser Jos.

We stopten voor pasteies de Nata, een zoete vanilletractatie met kaneel. Later weer voor kabeljauwhapjes of broodjes met varkensvleesreepjes. Ook Erica kwam aan haar trekken met vegetarische hapjes. Een echt culinair uitstapje. Het was prachtig weer, zo’n 26 graden dus heerlijk fietsweer. De gids wist ons feilloos door de smalle straatjes van de stad te loodsen naar prachtige uitkijkpunten.

Als we terug zijn bij de fietsverhuur doen we nog een bietje op het terras. Erica en Ellie verkiezen een ijsje boven een biertje. Daarna wandelen we nog een stukje terug door de staten van de stad naar kasteel Sao Pedro. Op het plein voor de grote triomfboog drinken we nog maar een biertje bij het biermuseum (jazeker!) dat gevestigd is in het voormalige Ministerie van Financiën. Je gelooft het niet….

We wandelen nu de stad weer in om ons te verschansen bij een Italiaans en tapasrestaurant. We bestellen van alles en delen de gerechten. We hebben een prachtige dag gehad zo met z’n zessen. We nemen afscheid van onze tafelgenoten die morgen weer huiswaarts keren. Ons avontuur is nog maar net begonnen.

Erica en ik wandelen door de gezelligheid in de stad terug naar ons verblijf. Nog een thee en een koffie en kijken dan weer uit naar de dag van morgen.

• 19 Mei 2023 - 00:21

Cindy:

Oh wat fijn weer meegenieten van jullie avonturen! Goed idee de cultuur in

Lissabon te combineren met de prachtige natuur die jullie straks gaan ontdekken. Een hele fijne vakantie gewenst!

• 19 Mei 2023 - 07:16

MARSJANNIE :

HOI, HOI

WAT EEN SUPER BEGIN VAN JULLIE VAKANTIE

LISSABON IS EEN GEWELDIG START,

GT MARSJANNIE

• 19 Mei 2023 - 07:20

Annemieke Aydin:

Leuk, dat jullie de reis weer gaan verslaan ! Zijn we er toch een beetje bij[e-1f60a]

Veel plezier, Annemieke A.

• 19 Mei 2023 - 11:06

Netty Van Smoorenburg:

Klinkt allemaal weer fantastisch,ga genieten van deze mooie reis.

Wij genieten mee door jullie mooie geschreven verhalen!

Groet,

Aad en Netty

• 19 Mei 2023 - 12:05

Leonie Meure:

Fijne vakantie en lekker genieten.Groetjes Leonie

• 23 Mei 2023 - 10:17

Cor En Ria Markus:

Een beetje een late reactie omdat wij een paar dagen niet thuis waren. Maar ik begrijp dat het weer erg genieten is en wij genieten met jullie mee.