19 mei 2023 Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Harry en Erica vakantie - WaarBenJij.nu 19 mei 2023 Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Harry en Erica vakantie - WaarBenJij.nu

19 mei 2023 Lissabon

Door: Harry

19 Mei 2023 | Portugal, Lissabon

19 mei 2023 Lissabon

Na de drukke dag van gisteren doen we het vandaag wat rustiger aan. We gaan om 09.15 uur ontbijten en lezen nog wat voordat we uiteindelijk om 11.15 uur de stad in wandelen. Vlak naast ons verblijf licht een soort burcht met hoge rode wanden. We hebben geen idee wat er zich achter die muren afspeelt maar we vinden uiteindelijk ook nergens een entree naar het complex. Daar waar de muren overgaan in gebouwen zijn deze voorzien van getraliede ramen. Waarschijnlijk is dit een gevangenis geweest of zo maar het zal zeker een overheidscomplex zijn geweest waarin niemand in (of uit) mocht.

We wandelen verder de stad in en zien vanaf enige hoogte dat er een groot cruiseschip ligt aangemeerd aan de oevers van de Taag. Hoewel het altijd wel aardig druk is hier, zal het toch reden zijn dat er nog veel meer mensen door de smalle straten van de oude stad slenteren. Medio juni is er altijd een groot feest door de hele stad en nu zijn ze al bezig om op de kleine pleintjes al podia op te bouwen. We lopen weer langs de Arc de Triomph-achtige monument om verderop nog een pastei de Nata te eten met een lekker bakkie koffie. Hoewel het maar net uit het drukke centrum is, betaal je hier maar net meer dan een euro voor een heerlijk bakkie.

Het is mei maar we zoeken toch voornamelijk de schaduwkanten van de straten op; in de smalle straatjes kan het voorjaarszonnetje de temperatuur al aardig omhoog jagen. Nadat we de trambaan zijn gepasseerd waar het trammetje de toeristen onder een flinke hoek naar boven of beneden brengt, komen we in Rua da Rosa aan. Daar hebben we gisteren al doorheen gefietst en nu gaan we bij Rosa da Rua een hapje eten. Het valt op dat hier heel veel Fransen aanschuiven voor lunch en diner. Volgens de ober is dat omdat het restaurant wordt aangeprezen in de Guide de Routiers. Daarmee is het een populaire bestemming voor de Fransen. Als ik op Tripadvisor kijk, zie ik ook, dat ze goede kritieken ontvangen. Geen kaart maar een buffet met Portugese specialiteiten. Een aanrader zou ik zeggen.

Als,we weer verder lopen komen we bij een winkelcentrum uit, nou ja, een statig oud stadskasteel waarin trendy winkels hun intrek hadden genomen. Hoewel flink vervallen straalde het oude allure uit van koloniale tijden. In het pand was nog zo’n oude open lift waar je een vouwhek voor moest schuiven als je naar boven wilde. Zelfs als de lift nog in werking was geweest zouden we er voor geen prijs ingestapt zijn.

We wandelen terug naar het dichtstbijzijnde metrostation om even terug te gaan naar de B[e-38]B. Even de warmte uit en dan daarna weer de stad in.

Om 19.00 uur lopen we weer naar Santa Apolonia, het oudste treinstation van Portugal om daar de metro weer naar het centrum te nemen. Met vier haltes zijn we weer bij Avenida, waar we vanmiddag waren ingestapt. We lopen de steile wegwen weer op richting de botanische tuinen om te kijken of we een van de historische trams konden nemen. Het was uiteindelijk zo druk daar dat zelfs de trams er nauwelijks door konden komen. We wandelen naar een mooi uitzichtpunt boven de stad. Ook hier weer behoorlijk veel mensen. Nu het oude trammetje niet gaat lukken nemenwe als alternatief het kabelbaantje naar de benedenstad. Ook dit vervoermiddel dateert uit 1904. Met de kaart waarmee we de moderne metro nemen, kun je ook in deze antieke kabelbaan.

In het centrum is het een drukte van jewelste. Er wordt ons meerdere keren hasj en cocaïne aangeboden door duistere figuren. Op weg terug naar huis wandelen we nog even langs de beroemde metalen lift. Die brengt voornamelijk toeristen van en naar de bovenstad. Ook deze lift is al meer dan 100 jaar oud. Echt heel mooi. Na een paar minuten stappen we weer in de metro om nog twee haltes te rijden naar Apolonia. Het is half 10 als we met vermoeide benen op bed ploffen. Toch weer meer dan 16 kilometer door de stad gestiefeld!

• 20 Mei 2023 - 01:50

Leonie Meure:

Lijkt mij mooi daar zou er graag ook zijn maar ja de leeftijd

Jullie moeten nu genieten veel plezier Leonie.