11 oktober 2019 Plain of the Six Glaciers - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Harry en Erica vakantie - WaarBenJij.nu 11 oktober 2019 Plain of the Six Glaciers - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Harry en Erica vakantie - WaarBenJij.nu

11 oktober 2019 Plain of the Six Glaciers

Door: Harry

11 Oktober 2019 | Canada, Lake Louise

11 oktober 2019 Plain of the Six Glaciers

Vanmorgen zouden we een beetje op tijd uit de veren gaan omdat we een lange wandeling wilden gaan maken. Om half negen aan het ontbijt dus. Daarna heeft Eertje nog even gebeld naar Canadream om ze op de hoogte te brengen van het ongevalletje van gisteren. Nadat er wat stukken waren toegestuurd konden we verder.

Rond half tien rijden we weer richting Lake Louise waarvandaan de wandeling Plain of the Six Glaciers begint. Daar aangekomen lopen we van de parkeerplaats naar het meer en het ziet er echt fantastisch uit. Prachtige reflecties op het water en wederom de damp die van het meer komt. We lopen de eerste 2,5 km langs het meer en stoppen regelmatig voor een plaatje. Aan het einde van het meer begint het daadwerkelijke pad naar de zes gletsjers.

Zo’n zeven uur sjouwen we door de sneeuw en over ijzige paden. De spikes die we gehuurd hadden om dit soort paden makkelijker te nemen doen uitstekend dienst. Nu de zon over de toppen van de bergen komt, siert deze de torenhoge wanden van de Rockies. Van een aantal wanden stroomt normaliter het water als watervallen naar beneden. Nu waren de stroompjes tot ijswanden met ijspegels omgetoverd. Als de zon lang genoeg zijn uitwerking heeft op deze wanden, vallen soms enorme brokken ijs naar beneden. We liepen langs een wand die zeker 100 meter boven ons uitstak waaraan duizenden pegels hingen. Gelukkig bleef alles hangen op het moment dat wij voorbijkwamen.

Zo nu en dan kom je tegenliggers tegen en op een paar honderd meter voor de top worden we aangesproken door een Amerikaan die vertelt dat er verderop een beer was gezien en of we maar op wilden passen. Vanaf det moment zet Eertje voor de komende honderden meters luidkeels “Berendbotje” in om de beer maar van onze aanwezigheid op de hoogte te stellen. Hoewel Eertje diverse afdrukken in de sneeuw heeft waargenomen waarvan ze vermoedde dat ze van beren afkomstig waren hebben we de beer (helaas of gelukkig, zeg het maar) niet aangetroffen.

De eerste stop was het Plain of the Six Glaciers teahouse. We waren toen zo’n twee uur aan het klimmen geweest. Het theehuisje staat op een geweldige locatie waarbij je zicht hebt op reusachtige bergen met daarop zes gletsjers. Je weet niet waar je moet kijken, zo mooi is het hier. In het theehuis neemt Erica soep met brood met humus en ik chili met brood. Als nagerecht hebben we allebei taart met karamel. Erg lekker. We gaan nog wat verder omhoog om een mooi overzicht te krijgen op de gletsjers. De zon schijn volop en het uitzicht is onovertroffen.

Na vele foto’s keren we weer terug om halverwege een afslag te nemen naar Lake Agnes, de plek waar we gisteren ook waren. De weg daar naartoe is nog veel mooier dan de weg van gisteren. Een stel voor ons, die we net hadden laten passeren hebben hun ogen op de bosjes gericht. Ze hebben zojuist een groot stekelvarken aangetroffen die verschrikt van het pad was weggevlucht en zich nu onder een rots had verstopt. Wij konden nog net het snuitje van het beest zien maar het verroerde zich niet meer.

Met als afsluiting een steile klim komen we rond vier uur aan bij het theehuis van Lake Agnes. We drinken daar nog een warme chocomel met marshmallows (kennelijk een lokale specialiteit) voordat we de afdaling weer beginnen naar Lake Louise. We merken dat de lange dag zijn sporen heeft achtergelaten en moe maar voldaan komen we weer aan voor The Fairmont Chateau Lake Louise; een imposant hotel aan de oevers van het meer dat naar het lijkt vele Chinezen onderdak biedt.

Op weg naar de camping nog even propaan getankt, spikes gekocht (omdat ze zo goed bevallen) en een paar boodschappen gedaan. We kunnen terugkijken op een geweldige dag. We breiden het verblijf in Banff National Park nog met een dagje uit.

• 12 Oktober 2019 - 13:06

Evert En Elisa:

Geweldig om jullie ervaringen te lezen. En zo levendig geschreven alsof we erbij zijn en samen met jullie aan het reizen zijn (Gelukkig is het hier wel wat warmer:-). Geniet lekker samen verder van deze prachtige reis!
    Vele groeten uit Hillegom van Evert en Elisa.

• 12 Oktober 2019 - 17:57

Bertkunne:

leuk dat we je daarnet hebben gesproken de belevenissen rijgen zich aaneen .duidelijk is dat Canada niet is te vergelijken met eerdere reizen waar ook ter wereld . blijf genieten en tot de volgende week MA EN pa,

• 12 Oktober 2019 - 18:40

Cees&Pita:

Heel goed van beiden in deze tijd en ook al sneeuw een trail omhoog te nemen.Maar jullie werden rijkelijk beloond met de mooie uitzichten,dus het is en was de moeite waard.Jaren geleden alweer volgden wij een trail rondom het meer,ook prachtig.Blijven genietendaar!!Gr.Cees&Pita.