12 oktober 2019 Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van Harry en Erica vakantie - WaarBenJij.nu 12 oktober 2019 Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van Harry en Erica vakantie - WaarBenJij.nu

12 oktober 2019 Banff

Door: Harry

12 Oktober 2019 | Canada, Banff

12 oktober 2019 Banff

Vandaag hebben we een snipperdag, of een rustdag als je dat zo wilt noemen. We gaan geen wandelingen maken alleen wat shoppen in Banff.

Erica heeft vannacht weer last gehad van de kilometerslange treinen die op niet al te grote afstand van de campground de hele nacht door af- en aanrijden. En als er dan geen trein voorbij kwam, sloeg de kachel in de camper wel weer aan. De nachten zijn nog steeds behoorlijk koud en dan moet de kachel ook blijven branden om de watertanks- en leidingen niet te laten bevriezen. Voor Eertje een onrustige nacht dus.

Na het ontbijt vertrekken we richting Banff. Na een aantal kilometers verlaten we de Trans Canada Highway om de Bow Valley Parkway te nemen richting Banff; een wat mooiere en rustiger route. Direct na de afslag stoppen we even om een plaatje te schieten van Castle Mountain. Met enige verbeelding lijkt deze berg echt op een burcht met kantelen. Gelukkig schijnt nu de zon nog en staat hij trots te glimmen in het zonlicht; vanmiddag komt er meer bewolking.

Als we een kilometer of acht op de Bow Valley Parkway zijn gevorderd treffen we onverwacht een gesloten slagboom over de weg: Road Closed. Direct na de slagboom zagen we de ijsplakkaten al op de weg liggen dus gek was het niet, wel gek was dat het nergens was aangegeven. Dus weer acht kilometer terugrijden naar de snelweg om de weg naar Banff te vervolgen.

Banff is niet te vergelijken met Jasper, de andere “hoofdstad” van beide nationale parken. Banff is mondainer en een stuk groter. Ze zijn hier veel meer ingesteld op wintersport en massatoerisme in de zomer. Het grote voordeel van Banff boven Jasper, is dat het vlak bij de grote stad Calgary ligt. Mensen komen vanuit de grote stad makkelijker deze kant op.

In Banff rijden we eerst naar Tunnel Mountain, een berg die deze naam draagt omdat met begin vorige eeuw in de veronderstelling was dat het nodig was een tunnel te boren door deze berg om het treinverkeer er door te leiden. De trein is er gekomen maar de tunnel nooit. Bovenop de berg rijden we eerst langs een enorme camping om vervolgens bij het uitzichtpunt uit te komen. Hoewel het al een korte wandeling was, zorgde de wind bovenop wel dat de wandeling nog sneller verliep. Klein hoogtepuntje was de chipmunk die we daar aantroffen; een heel klein eekhoorntje dat bezig was zijn wangen vol te proppen met eikeltjes. Een koddig gezicht. Voor het eerst in een dag of vijf is het weer eens boven het vriespunt. De temperatuur loopt vandaag op tot een behaaglijke 5 graden (....)

We rijden naar beneden de stad in en parkeren op een parkeerplaats speciaal voor campers, zo’n 500 meter buiten het centrum, een afstand waar een paar door-de-wol-geverfde wandelaars niet bang van wordt. In het centrum is het een gezellige drukte. Natuurlijk weer veel Chinezen maar dat begint te wennen. Ook weer veel souvernirwinkels en overal verkopen ze hetzelfde. Het is mij gelukt om toch wat leuke dingen te vinden, waaronder de autobiografie van Bruce Dickinson, de zanger van Iron Maiden. Daar ga ik vanavond meteen aan beginnen. Eertje heeft niets kunnen vinden, helaas. We lunchen in the Old Spaghetti Factory. Tegen een heel redelijke vergoeding nam Eertje een pasta en ik lasagne. Wat we niet wisten was dat je voor die mooie prijs ook nog eens stokbrood met kruidendokter, soep vooraf en ijs toe kreeg. Dat was een goede deal.

Voordat we tegen zevenen ‘s avonds weer terugrijden kopen we voor een dag of vier boodschappen in de supermarkt en even voor achten rijden we weer naar plekje 23 op de camping. Daar staan we vanavond voor de vierde keer en het bevalt uitstekend. Morgen gaan we weer door.